//
je leest...
Geen categorie

Zipvit energy bar in Braine-Le-Compte




Dinsdag 6 juli 2010, even voor 15 uur:
de rit is halfweg, Soignies wenkt met zijn torens,
reclamewagens doen hun goedkope boodschappen
en jagen de kinderen bijna onder hun wielen.

Het is warm, er liggen dekens langs de weg
waarop halfnaakte, zwetende lichamen,
ik zie een man met een pompeuze gele helm
als een halve eierschaal op de rood aangelopen kop,
een klein meisje in protserig Flamenco-kleed,
een vrouw met dwaze blik en koerspet op het hoofd.

Maar dan de klapwiekende Walkuren in de lucht,
het Tourpeloton als kleurrijke Apocalyps Now,
het volk buigt devoot voorover, het hangend vet,
de dekens die plots eenzaam en verlaten in het gras liggen.
In de buik van het etende peloton de oude, rode god
met een groot wit verband om de rechter elleboog,
hij gooit een energy bar met ‘ chocolate flavour’
tot voor mijn voeten, kleinzoon Arthur raapt hem op,
Lance Armstrong heeft hem weggegooid zeg ik.

Heel even kijk ik in de ogen van the Boss,
zijn blik is gespannen, hier en nu heb ik hem
de laatste maal als renner aan het werk gezien, weet ik.
De mythe verdwijnt richting het stof dat hem zal geselen
op de kasseien van Haveluy, zijn laatste.
De lek gereden tube wacht hem op.
En het fatum der Romeinen.



willie verhegghe

Over GeelZucht

GeelZucht zijn 5 dichters die 1 Tour verslaan! In 2012 zijn dat Yella Arnouts, Bert Bevers, Patrick Cornillie, Frank Pollet en Willie Verhegghe.

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

