//
je leest...
De gedichten

Chasse patat

Chasse patat
Boem, tarara Taaramae!
‘k schil mijn aardappels en danseuse
altijd in enen keer
en dertien haarspeldbochten
met mijn ogen op een spleet
want ik kan geen bloed zien!

Alleen als de aardappel
in het plastic teiltje ploft
Boem, patat, weer niemand mee
doe ‘k ze weer open
Ik mag een wens doen
de schil blijft altijd heel!

‘K wens dan altijd
dat er niemand is gevallen
want ik zie mijn jongens graag
ferm gebogen over ’t stuur
niet met een gescheurd zeem

Chasse patat!
Tijdens den Toer de France
Schil ik aardappels voor heel de straat
want ik doe heel graag wensen
‘K wens mij en ’t hele peloton
Moinard, Minard, Monier
Rap van leden, fel van geest

Soms in een te lange rit
wanneer er niet veel gebeurt
doe ik den toer van mijnen hof
wenste mij dat mijn haricots jaune
wat beter zouden wassen
wat beter zouden wassen (ze zijn een beetje doof)

Bij een massasprint ga ik naar de keuken
Zet mijn aardappels op het vuur
Want ik kan geen bloed meer zien

‘k wens mij dat ze weer leven
Mijnen Tom en mijnen Jempi

mijne kleinzoon Fausto, duivel uit een doosje
die telkens weer zout mij in d’ ogen

strooide, strooide, wreef.




Norbert De Beule

Over GeelZucht

GeelZucht zijn 5 dichters die 1 Tour verslaan! In 2012 zijn dat Yella Arnouts, Bert Bevers, Patrick Cornillie, Frank Pollet en Willie Verhegghe.

Reacties

Een gedachte over “Chasse patat

  1. Grappig en volks, en in zijn spontaneïteit soms een ontroerend gedicht, Norbert. Ik hoor (en zie) het je al voordragen!
    Zondagse groetjes,
    Christina

    Geplaatst door Christina Guirlande | 11/07/2010, 18:21

Geef een reactie

